Veel bedrijven houden zich op de één of andere manier bezig met internet. Maar niet iedereen doet wat u wilt. Of wat u van hen verwacht.

Welke kwaliteiten zijn essentieel om écht aantrekkelijke websites, webshops of mobiele toepassingen te realiseren?

Uitleg afbeelding
1. Nut en kansen onderzoeken / analyseren.
2. Doel en gewenst resultaat van activiteiten definiëren.
3. Inhoud, indeling en dialoogprocessen bepalen.
4. Inrichting en functionele werking ontwerpen.
5. Vormgeving ontwikkelen.
6. De ‘voorkant’ (HTML – JS – CSS) programmeren.
7. De ‘achterkant’ (PHP – dotnet) programmeren.
Mensen met internet ervaring hoef ik het niet uit te leggen. Maar ik heb gemerkt dat het daar in nog veel organisaties aan ontbreekt. Daar komt bij dat degene met een onbeperkt budget de mogelijkheid heeft om grote gerenommeerde reclame- en internetbureaus in te schakelen. Een logische keuze want dan hebben zij alle expertise onder één dak.

Veel lastiger is de keuze als u budget beperkingen kent. Waar moet u dán zijn? Kiest u voor de voor de hand liggende en bekende weg, dus voor een internet-, communicatiebureau of webbouwer? Of kiest u voor een aanpak en ondersteuning die verder gaat dan grafische vormgeving en technische ontwikkeling?

De kracht van internet (marketing)bureaus?

Bureaus die gespecialiseerd zijn in online (internet)marketing, zijn over het algemeen goed op de hoogte van internet conventies en hebben verstand van vindbaarheid, usability, conversie en interactie. Vaak zie je dat dit soort bureaus ooit zijn begonnen als zoekmachine specialisten en zich hebben ontwikkeld tot online marketing experts. Waar zij goed in zijn, is zorgen voor veel traffic (bezoekers) op een website. Hun advies en expertise houdt meestal op als het over inhoud en conversie gaat. Dat beschouwen zij als de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever zelf.

De vraag is wat uw ambities zijn: Bent u tevreden met een groot aantal bezoekers? Of verwacht u dat die bezoekers ook iets opleveren?

Wat doet een communicatiebureau?

Van oorsprong zijn communicatiebureaus gericht op offline media, maar intussen hebben zij allemaal ook een digitale of ‘online’ afdeling.

Wat ik merk is dat veel bureaus er moeite mee hebben de regels van online communicatie en interactie toe te passen. Te vaak zijn ontwerpen van communicatiebureaus sterk vanuit vormgeving ingegeven. Zeer fraai, maar weinig klantgericht qua inhoud, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het zijn vooral ‘digitale brochures’, niet gericht op actie en conversie en geen interactief kanaal dat bijdraagt aan het onderhouden van een (h)echte relatie met je klant.

Waar zijn webbouwers goed in?

Webbouwers zijn meestal ICT gerichte bedrijven. De verschillen in kennis en kunde variëren enorm tussen het enorme aanbod, van groot tot klein. En dat wordt alleen nog maar erger nu de markt wordt overspoeld met allerlei nederlandse en buitenlandse SAAS (software as a service) oplossingen.

Mijn ervaring met allerlei webbouwers heeft geleerd dat het niet eenvoudig is om de goede bedrijven van de slechte te onderscheiden. Als leek is het praktisch onmogelijk. Maar wat zij bijna allemaal gemeen hebben, is dat zij denken en doen vanuit de techniek. Zelfs als zij zelf het grafisch ontwerp leveren, dan wordt het ontwerp ingegeven vanuit de technische (on)mogelijkheden van de webbouwer.

De waarde van grafisch ontwerpers?

Uitzonderingen daargelaten, grafisch ontwerpers hebben over het algemeen te weinig verstand van hoe het op internet werkt. Toch kunnen grafisch ontwerpers van toegevoegde waarde zijn voor websites, mits ze een team vormen met een online user experience ontwerper. Want de kracht van grafisch ontwerpers zit vooral in het vertalen van een huisstijl, het bepalen van onderscheidende typografie en het verrijken van websites met supergelikte foto’s en afbeeldingen.

De kunst van Customer Experience strategie en ontwerp?

Iedereen begrijpt dat je in deze tijd een website moet hebben, maar te weinig organisaties weten dat de essentie van een aantrekkelijke website veel meer is dan een mooi plaatje en vertellen wat je doet. Immers, aantrekkelijke websites weten de aandacht van klanten te trekken én vast te houden. Zijn in staat de klant te verleiden de gewenste actie te nemen. Bieden aantrekkelijke (extra) service en dienstverlening waar de klant op zit te wachten. En dat alles op een intuïtieve gebruiksvriendelijke manier. Alleen specialisten in User Experience strategie en ontwerp weten precies hoe dat werkt!

Wat ik doe?

Als Customer Experience ‘Architect’ ben ik gespecialiseerd in het bedenken, ontwikkelen en ontwerpen van aantrekkelijke en onderscheidende Customer Experience Formules. Een aanpak die niet wordt gedreven vanuit vormgeving of techniek, maar een benadering waarbij het gedrag van de klant centraal staat en tegelijkertijd de verwachtingen en ambities van uw bedrijf het uitgangspunt zijn (wat levert het op). Het resultaat is een website, webshop of portal die zowel aansluit bij de verwachtingen van de klant én die ook het succes brengt dat door u wordt verwacht.

U kunt mij vragen om (strategisch) advies, (business) concept ontwikkeling, creatie en ontwerp, praktische ondersteuning zoals workshops en (interim) coaching. In bepaalde gevallen kunt u ook bij mij terecht voor het realiseren en implementeren van turn-key websites of webshops.